Jorgeho recenze: FIFA 18

Nejpopulárnější a nejvíce rozšířený sport na planetě se dočkal dalšího herního zpracování od EA a nese název FIFA 18. S novým ročníkem, přichází i nový obal momentálně s jedním z nejlepších fotbalistů světa a tím je Cristiano Ronaldo.

Novinky a vylepšení

V nové FIFĚ je stejně jako každý rok velká spousta novinek nebo vylepšení již zaběhlých systémů. Nejvíce byl ovlivněn způsob a styl bránění, který oproti sedmnáctému ročníku tak automatický a musíte drtivou většinu všech situací ubránit sami, a to pomocí správného načasování, postavení hráče a intenzity provedení obranného zákroku. Mnoho hráčů si při zjištění této skutečnosti stěžovalo na špatnou hratelnost hry nebo příliš těžkou obtížnost, což je dle mého pouze lenost nebo neschopnost přizpůsobit se nebo naučit se hrát novým těžším způsobem. Souboje o míč Vám připomínají opravdu reálné situace a ověří si vaše instinkty, skill a schopnost rychlé reakce, protože rozhodují už i zlomky vteřin. Toto vylepšení tedy činí osmnáctku jedním z nejrealističtějších a nejtěžších dílů série, který jsem kdy hrál.

Dalším významným prvkem, který stojí za zmínku jsou centry. Centrování bylo v předchozích ročnících trnem v oku, protože existovali, buď pozice, ze kterých jste poslali centr na stojícího hráče, který přehlavičkoval úplně všechny ať už se jednalo o hlavičkový souboj Lewandovského a Chielliniho nebo Messiho a Ramose, nebo naopak tkzv. Hluchá místa, ze kterých jste nezvládli poslat úspěšný centr. V novém ročníků dostávají centry úplně nové grády, a to tím, že vaši útočící spoluhráči si nabíhají do výhodných pozic a pak záleží jen na Vás, jestli si jejich pohybu všimnete a vyšlete to na něj. Nebo také volbou mezi vysokým, normálním nebo přízemním centrem, jeho razancí i falší apod. S centry souvisí i rozehrávání standartních situací, jak volných přímých kopů, tak rohů. Přímáky jsou takřka beze změny, ale v rozích došlo opět ke ztížení oproti minulému ročníku, kde stačilo poslat centr na bližší tyč a Váš útočník pohodlně skóroval. Pokud hrajete proti jinému hráči, k této situaci dojde ve většině případech, pouze protože Váš protihráč byl špatně postavený s bránícím hráčem.

Mezi novinky také patří prvek rychlého střídání, kdy Vám hra nabídne vystřídání většinou nejvíce unaveného, zraněného hráče nebo někoho kdo obdržel již žlutou kartu, aniž byste museli pauznout hru. EA samozřejmě pokročilo i v modernizaci vizuální a atmosférické sféry hry, a to pomocí Real Player Motion, kde má spousta klíčových hráčů autentické pohyby se svým lidským originálem, nejvíce je propracovaný samozřejmě Cristiano Ronaldo a dále atmosféra na stadionu a skandování, bučení a chorály fanoušků jsou také značně vymakány.

Chyby, chyby, chybičky

Nebyla by to FIFA a ani EA, aby se hra obešla bez chyb, které Vás dokáží opravdu naštvat a od srdce si zanadávat, co to zase udělali a že už si další ročník rozhodně nekoupíte, ikdyž víte, že to není pravda.

Největším trnem oku jsou pro mě brankáři, kteří spíše chytají lelky a motýlky místo míčů s vyjímkou Manuela Neuera, De Gey, LLorise a občas Buffona, kteří patří mezi nejlepší brankáře hry, ale v reálném světě by to nedotáhli ani na lavičku Laviho Vyšehradu. Brankáři mají zpomalené reakce, pomalý pohyb a když se jim povede vyrazit míč, který se poté líně suně za brankovou čáru, běží tak nemotorně a pomalu, že místo aby míč vyrazili nebo chytili, tak jej buď nezvládnou doběhnout nebo provedou zákrok pomocí kterého si míč srazí do vlastní branky. Existují samozřejmě i světlé okamžiky v online zápasech, kdy soupeřův gólman chytá jako bůh, ale bohužel ten Váš pustí střelu z jakékoliv pozice.

Dalšími nepříjemnostmi jsou střely z dálky, které jsou achillovou patou letošní FIFY, Finesse shot (umístěná střela) je tento rok opravdu OP a to zvláště z prostoru před pokutovým územím, kdy vaše obrana pomalu ustupuje útočníkovi, kterému pak zbývá jen správně natáhnout střelu a gól. Poté přepínání hráčů a směrování přihrávek, kdy se hodně stává, že se přepnete nebo přihrajete na někoho koho vůbec nechcete a tím zazdíte skvělou gólovou šanci nebo se Vám naopak rozpadne obrana.

Cesta, Ultimate a kariéra

Zde začnu od kariéry trenéra, kde došlo k úpravě Přestupových jednání, kde můžete přestupy vyjednávat sám v interaktivním klipu, kde nejdříve jednáte s trenérem a poté s hráčem a jeho agentem, kde i podle mimiky hráče můžete poznat, zda se mu Váš návrh zamlouvá nebo ne, nebo můžete prodej a nákup hráčů delegovat na vaše asistenta, který podle vašich instrukcí přestup domluví nebo selže.

Ultimate tým je stěžejním módem série FIFA a celého EA, je totiž nejhranější mezi komunitou fifa hráčů a taky nejvýdělečnějším prvkem skrz nákup FIFA pointů. Ve FUT je příjemnou novinkou režim jednoho hráče jménem Squad Battles, kde hrajete proti týmům vytvořených hráčskou komunitou za body, podle kterých se umístíte v žebříčku a každé pondělí dostanete odměnu formou zlaťáků a balíčků s hráči. Ve Squad Battles je vždy v pondělí dostupný prestižní zápas, proti týmu, který sestavil nebo požívá některý z PRO hráčů FIFY nebo naopak někdo ze skutečných fotbalistů jako je Samuel Umtiti nebo Sterling apod. Tým poskládaný skutečným hráčem poznáte tak, že má svou kartičku, která má hodnocení 99.

V Cestě došlo ke změnám hlavně v úpravě postavy, větší specializaci vaší role a schopností a získávání speciálních traitů, pokud splníte hlavní cíle a úkoly jednotlivých kapitol. Hlavním plus je důsledek vašich rozhodnutí, výběr týmu, do kterého přestoupíte, zvolení vašeho parťáka do útoku nebo hra i za jiné postavy, než je Alex Hunter.

Hodnocení

Jakožto fanoušek FIFY se mi nový ročník velice líbí, a i přes všechny klady, jsou výše zmíněné nedostatky a chyby hru ovlivňující a nervy drásající. Novinek je v novém ročníku opravdu požehnaně a EA naslouchá své komunitě, protože postupně dělá opravné patche a různá menší vylepšení a opravy, které vzejdou ze stížností hráčů, za což si EA vysloužilo jedno malé plus k dobru.

Takže osobně hru hodnotím 8,5 bodů z 10 možných.

FIFA 18

Uživatelské skóre: 89%